vrijdag 24 maart 2017

Fruitvliegjes




In een eerder artikel schreef ik een stukje over wat te doen als je een verrast wordt door een wolk van fruitvliegjes. Lees hier meer over via deze link:  fruitvliegjes verwijderen

Jarenlang heb ik iedere aanval, onmiddellijk na het ontdekken, binnen no time onder controle. Even je fruitschaal nalopen en de bron is gevonden, aangetast fruit weggooien, schaal schoonmaken en fris en vrolijk gaan we verder tot er ineens weer een wolkje opduikt. Het is niet het grootste probleem maar soms is het heel vervelend. Geen fruit meer eten zou een enorm gemis zijn of al het fruit in de koelkast bewaren is niet haalbaar.

Een aantal maanden geleden hoorde ik dat het voorkomen van fruitvliegjes zo mogelijk nog eenvoudiger is........ gooi in je fruitschaal, mand of keukenlade waar je het fruit bewaard een handvol wijn kurken. Vraag me niet hoe het werkt, maar kurk is eeuwen lang gebruikt om voedsel af te sluiten. Waarschijnlijk hadden onze voorouders allang door, dat het natuurlijke materiaal eigenschappen heeft die bederf voorkomen, maar ook insecten die de inhoud kunnen besmetten weghouden .



En nu wil je natuurlijk graag weten of het echt helpt. Het is zo als mijn zusje Anne Marie aangaf die deze tip toepaste na een aantal buitengewoon hardnekkige fruitvlieg aanvallen:"Ik weet niet of het werkt want ik zie ze niet meer".

Dus zoek zo snel mogelijk een handvol kurken bij elkaar en gooi ze in de fruitschaal. Vroeger zou één feestelijk dinertje voldoende zijn om een aantal kurken te verzamelen maar na het overgaan op de schroefdop door veel wijnhandelaren gaat hier iets meer tijd inzitten. Als je nooit wijn drinkt of nooit meer wijn die met een kurk is afgesloten kun je misschien in een restaurant vragen of zij je aan een aantal kurken kunnen helpen. Het voordeel is dat de kurken heel lang  lang werkzaam blijven. Je hoeft ze dus niet regelmatig te vervangen.

Bijkomend voordeel is dat je wel een een lekker glaasje wijn moet drinken, Je koopt zo'n fles tenslotte niet alleen voor de kurk.


Geen opmerkingen: