vrijdag 11 april 2014

Kattenharen en andere stofnesten

De laatste weken valt het me op dat ik zo ontzettend veel kattenhaar en andere stof soorten in huis heb. Het heeft ongetwijfeld te maken met de lange periode van droog en mooi weer. Veel bomen geven nu in korte tijd heel veel stuifmeel af. Door de droogte zit er meer fijnstof in de lucht en er schijnt zelf Sahara zand in de lucht te zitten. En voor iedereen met huisdieren: ze verharen op een geweldige manier. Als ik hard door mijn huis ren ( dat doe ik natuurlijk alleen bij hoge uitzondering)  word ik achtervolgt door spookpoezen. Spookpoezen zijn dotten katten haren die door het verplaatsen van lucht onder banken, kasten en bedden te voor schijn komen. Op dat moment lijkt het dat ik al dagen niet gestoft heb. Maar de katten zijn een onuitputtelijke bron, waar dagelijks weer grote hoeveelheden haren vanaf komen. Naar mijn gevoel hebben mijn 2 katten de afgelopen weken voldoende haar verloren om 2 nieuwe katten van te maken.

Stof en haar is net als bloedvlekken, een kleine hoeveelheid kan een geweldig oppervlak een vieze aanblik geven. Dus ik stof, neem vochtig af en hoop dat het binnenkort een paar keer stevig regent. Dit zal ook al die mensen met hooikoorts verlichting geven.

Ik heb geen hekel aan stoffen en  swifferen (nieuw werkwoord) maar ik wil zo effici├źnt mogelijk werken en heb een hekel aan hierbij een grote hoeveelheid weggooi spullen te gebruiken.

Daarom heb ik een paar weken geleden voor mijn vloerwis systeem en aantal wis doekjes geknipt van een goedkoop fleece kleedje. Fleece, en dan vooral goedkope fleece wordt gemaakt van kunststof en wordt enorm statisch.................... dus stof , haar, en alle andere loszwevende rommel wordt als door een magneet aangetrokken en vastgehouden door de fleece. En omdat ik het huishouden met plezier wil doen, mag je hier de leukste fleurigste fleece voor gebruiken die je  kan vinden. Zorg dus voor een stofje waar je blij van wordt.
 

Hier een foto van mijn fleurige, stofaantrekkende en wasbare wissysteem die in een handomdraai alle gladde vloeren volledig stof vrij maakt. Makkelijker kan ik het niet maken , wel minder stoffig.

En mocht het de komende tijd toch niet gaan regenen laten we dan geniet van het mooie weer, en een keertje extra met de vloerwisser aan de slag. En zijn je vloeren bedekt met vloerbedekking pak dan wat vaker een stofzuiger.

1 opmerking:

Fien zei

Een goed idee met het stukje fleecestof! Voor de snelle stukjes en hopen kattenharen. ;) Wel heb ik sinds kort een centraal stofzuigsysteem, dat maakt stofzuigen toch ├ęcht minder erg en sneller. :)