vrijdag 28 maart 2014

De witte was en baking soda

Wat was het heerlijk weer vandaag. Lekker in de tuin werken en in de stralende zon de was drogen. Natuurlijk is het voor alle was lekker om buiten te drogen maar op de eerste lente dagen ben ik extra in de weer met de witte was.

De meeste vlekken in de was zijn er met wat extra wasmiddel op de vlek makkelijk uit te wassen. Of voor de hardnekkige  gevallen gebruik ik een kloddertje groene zeep op de vlek gesmeerd.  Maar soms lukt het gewoon niet. En dan doe ik wat generaties huisvrouwen deden: bleken in de zon.

In veel dorpen waren er zelf speciale gras veldjes, de bleek, om op maandag alle lakens weer stralend wit te bleken.

En om het proces te versnellen spray ik de vlek regelmatig in met water en een klein schepje baking soda.

Het wasstuk was lelijk ontsiert door vieze bruine vlekken van nieuwe houten knijpers............ nou vraag ik je! Ik had ze volgens instructies gespoeld met water, laten drogen om er tot mijn ergernis achter te komen dat het hout een donkere vlek afgaf die er in de normale was (met mijn zelfgemaakt wasmiddel) niet uitging.  

Als ik de was dan weer binnen haal kom ik erachter dat een voor en na foto wel zo handig was maar geloof me, zon en baking soda maken de witte was weer stralend wit.

Voor alle lezers van dit blog die baking soda graag zouden willen proberen maar het niet in de omgeving kunnen kopen heb ik geweldig nieuws

Ik heb Gerard en Helmy School van de ecologische webwinkel Wasnoot bereid gevonden baking soda in het assortiment op te nemen. Zij verkopen veel ecologische schoonmaak producten maar ook heerlijke huidverzorging producten.

Je vindt de site via deze link:

En als je dan toch een kijkje neemt, lees de informatie over wasnoten eens door. Een zak wasnoten van 1 kilo is voldoende voor minimaal 1 jaar alle bonte was van een gemiddeld gezin. Niet alleen geweldig voor het milieu maar ook geweldig voor de portemonnee. En het is een heerlijk middel, schoon en heel zacht voor je kleding.
En verder natuurlijk genieten van het heerlijke weer dit weekend.
 
 

2 opmerkingen:

Huisvlijt zei

Ik vind het echt verbazingwekkend hoeveel je met baking soda kunt doen. Mijn dochter gebruikt het momenteel om haar haar mee te wassen!

Helma - Huishouden met plezier zei

Huisvlijt dank voor je reactie,

Het is inderdaad een verbazingwekkend product. Baking soda was een van de eerste producten waar ik zelf een schoonmaakmiddel mee maakte,het schuurmiddel, en ik was verkocht. Ik gebruik het om schoon te maken, wasbleek middel en bak er regelmatig sodabrood mee. Ik heb er ook een korte periode mijn haar mee gewassen maar dat beviel mij persoonlijk niet zo. Ik hoor en lees wel hele positieve verhalen.