vrijdag 20 september 2013

Aangebrande pannen schoonmaken

Toen ik afgelopen week een aangebrande steelpan op de gebruikelijke manier ontdeed van de aangebrande aanslag dacht ik, dat moet ik op mijn blog zetten.

Sommige trucjes in het huishouden zijn zo bekend dat ik me niet altijd realiseer dat er mensen zijn die deze trucjes niet kennen. Een goed voorbeeld daarvan is:  wat moet je doen met een serieus aangebrande pan?

Roemruchte voorbeelden zijn pannen met aangebrande (erwten)soep of een pan waarin melk of een saus is drooggekookt. De pan ziet er onmiddellijk hopeloos verloren uit. De aangekoekte brij lijkt met het metaal versmolten en voor de vieze lucht alleen, zou je de pan het liefst onmiddellijk in de afvalbak gooien.

Het schoonmaken is waarschijnlijk het makkelijkste klusje dat je je kunt indenken. Je hoeft hem namelijk niet schoon te maken je laat hem schoon worden......

Lees hier de methode! Vul de pan met water tot een paar centimeters boven de zichtbare aanslag. Doe er een of twee eetlepels van de gewone huishoud soda in. Hoeveelheid is afhankelijk van de inhoud van de pan, gebruik ongeveer een volle eetlepel soda per liter water.

Breng dit aan de kook en laat het een kwartier tot een half uur heel zachtjes sudderen. Natuurlijk houd je goed in de gaten dat hij niet nog een keer droog kookt, dus indien nodig een beetje water toevoegen. ´

Laat het sodawater in de pan afkoelen en kijkt na ongeveer een uur of de aangekoekte massa los ligt van de pan. Dat kun je het best controleren door met een lepel even door de pan te roeren. Gooi de inhoud van de pan weg en was hem zoals gebruikelijk af. Als er nog resten in de pan aanwezig zijn (en geloof me, die kans is klein) herhaal dan het opkoken van water met soda nogmaals of laat de pan met de soda oplossing een nachtje staan.

Heel belangrijk: deze methode werkt geweldig bij roestvrijstalen pannen. Aluminium mag je nooit met soda in aanraking brengen omdat aluminium door de soda oplost. Het oppervlak van de pan verkleurt en er ontstaan putjes in het materiaal. Je begrijpt ik ben een ervaring deskundige.

De aluminium pan is daarna niet meer te gebruiken. Gietijzeren en emaillen pannen zou ik ook niet op deze manier schoonmaken.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Vanmorgen: 4 ja vier liter snert aangebrand, dikke laag in rvs pan, ik was er bij weggelopen toen de plaat nog op hoge stand stond.
Vanmiddag: soda kopen.
Dank voor de tip!

Met vriendelijke groet,
wanda

Anoniem zei

Heb nu al diverse keren soda gebruikt in mijn zwart aangebrande pan en er gebeurd niets

heeft u nog meer tips???

Astrid

Helma - Huishouden met plezier zei

Hallo Astrid,
Neem me niet kwalijk dat je zo lang op je antwoord moest wachten.
Het schoonmaken van een aangebrande pan met soda werkt perfect voor een roestvrijstalen pan met een dikke laag (of minder dik natuurlijk) aangebrande etensresten. Als de pan zelf verbrand is, dus het materiaal zelf beschadigd is, dit zie je wel eens bij gemende metaalsoorten, kan soda natuurlijk niets doen. Het is belangrijk de soda aan de kook te brengen en even zachtjes doorlaten koken en in de pan laten afkoelen. Pannen met een anti aanbaklaag of andere afwerking moet je volgens de voorschriften van de fabrikant schoonmaken.

Ik hoop dat je iets aan mijn antwoord hebt.
Met vriendelijke groet,
Helma

1711lana zei

Voor mij het beste middel is gewoon een klontje suiker dat werkt echt ,pan afspoelen en over het aangebrande gedeelte gewoon met een klontje suiker over wrijven en alles komt los ,geen water in de pan gebruiken gewoon droog