woensdag 28 augustus 2013

Gun jezelf een voorraad kast

Tijdens mijn werkzaamheden als Professional Organizer help ik regelmatig cliënten om de keuken op te ruimen en een zo handig mogelijke in te delen. Het valt dan op (en ik moet bekennen dat ik de situatie ook uit mijn eigen verleden ken) dat veel mensen grote voorraden voedsel in huis hebben die ze vergeten waren of inmiddels zwaar over de datum zijn.  

Een geweldige manier om een beter overzicht te hebben en daardoor flink te besparen in tijd en geld is het instellen van een goed georganiseerde voorraad kast. Deze "kast" kan een apart keukenkastje zijn maar ook een paar planken op zolder of in de kelder of zoals in mijn geval een deel van een linnenkast.

Ga op zoek naar die ruimte, en maak hier je eigen winkeltje. 

Begin met alle voorraden, dus levens middelen, schoonmaakmiddelen en alle andere huishoudelijke voorraden in gesloten verpakking, bij elkaar te verzamelen. Let wel op dat je geen vage vreemde producten, die je nooit gebruikt en waarschijnlijk ook nooit ga gebruiken in je nieuwe voorraadkast plaatst. Deze kun je weggeven of weggooien. 

Zet soorten voedsel bij elkaar, schoonmaakmiddelen op een andere plank of deel van de "kast" en zorg dat het overzichtelijk en logisch is. Zoals in een supermarkt.  

Zijn levensmiddelen die je regelmatig gebruikt in de aanbieding? Sla dan een voorraad in zodat je misschien wel tot de volgende aanbieding voldoende hebt. Veel supermarkten laten aanbiedingen regelmatig terug komen.  

Echte huishoudkanjers maken een lijst met de gewenste voorraden dus als je 2 pakken koffie per week gebruikt is het prettig minstens 3 pakken in de voorraad kast te hebben Je kunt dan als je de boodschappen gaat doen gewoon je voorraden nalopen en en aan de hand van de lijst opschrijven hoeveel je nodig hebt.

Of je nu een voorraad kast of een plank in een keukenkastje hebt, met een kleine moeite bespaar je jezelf veel tijd en niet onbelangrijk veel geld. 

 

 

1 opmerking:

Esther zei

Afgelopen weekend de voorraadkast aangepakt. Heerlijk om nu de deur van de kast open te doen ... geeft een 'rijk gevoel' om onze voorraad met levensmiddelen en andere zaken zo te zien staan. In plaats van de kast te ontwijken, ben ik nu aan het koken en schoonmaken met de voorraad die ik nog had (waarvan ik niet wist dat het er was) ...

Bedankt Helma!